Hommage à Friedrich Cerha

11.10.2016 18:00, Praha 1, RKF, Jungmannovo náměstí 18

(c) Konzerthaus Wien

Letos v únoru oslavil jeden z nejvýznamnějších soudobých skladatelů starší generace Friedrich Cerha devadesátiny. Cerha je laureátem mnoha vysokých vyznamenání, naposledy mu byla udělena v roce 2012 Hudební cena Ernsta von Siemens, která je považována za hudební Nobelovu cenu.

Po válce (1946) studoval Friedrich Cerha na hudební akademii ve Vídni hru na housle, skladbu a hudební vědu, kromě toho ovšem i filozofii a germanistiku. Od roku 1950 působil jako houslista a středoškolský pedagog. V roce 1958 založil s Kurtem Schwertsikem ensemble „die reihe“, který vedl až do roku 1983. Ve Vídni vyučoval skladbu, založil jeden ze souborů staré hudby a byl mezinárodně činný i jako dirigent.

Po neoklasicistních začátcích se Cerha od 50. let začal věnovat hudbě schönbergovské školy a dá se říci, že je jedním z jejích nejvýznamnějších a nejoriginálnějších pokračovatelů. Kolem roku 1960 se mu zdařilo proniknout do „zcela volného světa tónů“ - jako například v orchestrální skladbě „Spiegel“ - později zabudovával do své vlastní, zcela nezaměnitelné, hudební řeči opět tradiční prvky a svoji pozornost obrátil k mimoevropským modelům. Friedrich Cerha, neúnavně sepisující své partitury, je nejen doyenem, ale také mezinárodně nejúspěšnějším rakouským skladatelem. Cerha je představitelem specificky rakouské, od dob Vídeňské klasiky nepřerušené, vývojové linie. Jeho „Baal“ (Salzburger Festspiele 1981) je jednou z nejvýznamnějších oper současnosti. V posledních letech vznikla celá řada pozoruhodných skladeb – komorní skladby, koncerty, vokální i orchestrální díla – ve kterých je syntéza tradice (ke které se už nyní řadí také dodekafonie) a nových zkušeností a technik dovedena k dokonalosti.

Účinkují: Trio 3:0
Alexander Vavtar, klavír; Eva Steinschaden, housle; Detlef Mielke, v
Moderace (pouze česky): Lukáš Hurník

Program: F. Cerha, A. Webern, G. Resch
Anton Webern Vier Stücke für Geige und Klavier, op 7 (1910)
Friedrich Cerha Trio für Violine, Violoncello und Klavier (2005)
Friedrich Cerha Fünf Sätze für Violine, Violoncello und Klavier (2007)
Gerald Resch Fünf Versuche nach Italo Calvino (2006)

Alexander Vavtar (klavír) studoval na Mozarteu v Salcburku a na Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste v Itálii. Vedle komorní hudby v Duu :nota bene: se věnuje klavírnímu doprovodu písní. Na svých 400 koncertech procestoval celý svět. Od roku 1994 působí Alexander Vavtar na Musikum Salzburg jako učitel klavíru a vede mistrovské kurzy.

Eva Steinschaden (housle) studovala na Mozarteu v Salcburku a na Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste v Itálii. Zaměřuje se především na komorní hudbu. Dlouhá léta zastávala post koncertního mistra v Leopold Mozart Kammerorchester Salzburg a jako členka různých komorních těles (např. Duo :nota bene:, s pianistou Alexanderem Vavtarem) koncertovala po celém světě. Zabývá se též pedagogickou činností.

Detlef Mielke (violoncello) absolvoval svá studia na Mozarteu v Salcburku, hudební akademii v Basileji a hudební univerzitě v Grazu. Jako sólista i člen různých hudebních uskupení (Salzburg Chamber Soloists, Camerata Salzburg, Hyperion-Ensembles, Scaramouche-Quartettes) účinkoval na prestižních pódiích všech kontinentů. Detlef Mielke vyučuje hru na violoncello a je zván jako porotce na hudební soutěže.

Lukáš Hurník (*1967, Praha) český skladatel, hudební publicista, moderátor, sbormistr a spisovatel.

Vstup volný

novinky

Placené praktikum v Rakouském kulturním fóru – jaro 2025
Pro studenty a mladé akademiky. Další informace naleznete zde. Ucházejte se nejpozději do 30.11.2024.

Rakouské kulturní fórum v Praze © 2024
Jungmannovo nám. 18, CZ - 110 00 Praha 1, prag-kf@bmeia.gv.at

Instagram YouTube Facebook RSS
DE / CZ